Gode råd om kost til dig i rehabilitering

For at genopbygge kroppen og komme bedst muligt videre med livet efter et kræftforløb, er det vigtigt at have fokus på at få den rette ernæring. Mange kræftpatienter taber sig, fordi de har svært ved at få den rette og tilstrækkelig ernæring, og det er problematisk, da det kan komplicere forløbet og forlænge genoptræningen. De patienter, der taber sig, føler sig ofte magtesløse, men heldigvis er der flere ting, du selv kan gøre, hvis du er i kræftrehabilitering og vil undgå at tabe dig. Vi giver dig et overblik her.

 

Kend myter fra fakta

Desværre er der mange myter omkring kost og ernæring til kræftpatienter. Mange tror fejlagtigt, at man bør leve fanatisk efter de almindelige kostråd og f.eks. helt undgå sukker. Men sund mad er ikke det samme for en kræftpatient og en rask person. Når man er i kræftrehabilitering, er det vigtigt, at man får ekstra protein og energi. Proteiner fås f.eks. fra (lyst) kød, fisk og mælkeprodukter. Energirig mad er eksempelvis ymer, en mad med leverpostej eller ost og kartoffelmos med mælk og smør.

Se skemaet over indhold af energi i maden.

 

Spis små måltider

Kroppen har brug for løbende at få protein og energi, og derfor bør man spise lidt men ofte fordelt ud over hele dagen. Det kan også være nemmere at få spist tilstrækkeligt, hvis man går og småspiser hele dagen. Har man tabt sig, bør man sørge for, at måltiderne er rige på proteiner og energi. Oplever du smagsforstyrrelser, kan du prøve at spise krydret eller røgede madvarer – det er nogle af de madvarer, der typisk smager, som de plejer for folk med smagsforstyrrelser.

 

Drik protein og energi, hvis du har lille appetit eller madlede

Det kan være svært at få tilstrækkeligt at spise, hvis man ikke har lyst til mad eller ligefrem har madlede. For patienter der oplever det, kan det være nemmere at drikke sine proteiner og energi. Mælkeprodukter som sødmælk og koldskål kan være en god måde at få protein og energi, men ofte er det ikke nok. Har man svært ved at få dækket sit protein- og energibehov, kan man supplere med medicinske ernæringsdrikke, som man kan købe på apoteket. Kontakt din læge for at få en recept på ernæringsdrikke.

 

Brug kroppen

Det kan være nødvendigt at genopbygge muskelmasse ovenpå et kræftforløb. Anbefalingen er, at man bør træne to gange om ugen. Nogle patienter vil dog være så afkræftede, at det ikke er en mulighed. For dem handler det om, at de får bevæget sig den smule, de kan. Det kan for eksempel være ved at gå en tur en gang om dagen eller lave små øvelser på stuegulvet. Det vigtigste er, at man får brugt sin krop hver dag.

 

Hold øje med vægten

Det kan være svært at vurdere, om man har tabt sig, og om man har tabt sig for meget. Generelt bør man slet ikke tabe sig i et kræft- eller rehabiliteringsforløb. Så det er en god idé at holde øje med vægten. På den måde kender man udviklingen af ens vægt, og man kan reagere, hvis man taber sig. Er man overvægtig og ønsker at tabe sig bør man vente med dette indtil sygdommen er helt i bero. Vil du tabe dig, bør det altid ske i samarbejde med en diætist, som kan hjælpe med at sikre, at du får tilstrækkeligt protein og energi til at komme dig helt ovenpå dit sygdomsforløb.

 

Tips til pårørende

Som pårørende er det vigtigt, at man forstår, at det ikke er uvilje fra den syges side, der gør, at de ikke spiser nok. Det bedste, man kan gøre, er at bakke op om, at den syge får mange små måltider, der særligt ved vægttab bør være rige på proteiner og energi. Skru ned for forventningerne om, at alt skal laves fra bunden, det vigtigste er, at der kommer noget ned. Støt op om muligheden for ernæringstilskud. Er du pårørende, så husk også at passe på dig selv.