Fakta & Myter

Der findes mange myter om kost/mad og kræft. Her aflives eller bekræftes nogle af de myter, som du kan være i tvivl om/støde på.

Myte: Stort set alle taber sig, når de bliver syge af kræft. Det er helt normalt, at vægten falder.

Fakta: Det er rigtigt, at underernæring ses meget hyppigt og kan forekomme ved alle kræftformer. Det betyder dog ikke, at dette skal være normen, eller at du bør acceptere et vægttab uden at tage kampen op. Det er vigtigt, at du selv gør alt, hvad du kan for at holde vægten oppe eller hjælper din pårørende med det.

Myte: Når jeg nu alligevel har brug for at tabe mig de fem kilo, jeg vejer for meget, så betyder det ikke noget, at der ryger nogle kilo, mens jeg er syg.

Fakta: Det er vigtigt, at du ikke taber dig, når du er syg, uanset om du måtte veje 20 kg for meget. Under sygdom taber du ikke kun fedt, men i høj grad også det muskelvæv, som er med til at opretholde din krops funktioner bl.a. immunforsvaret og kredsløbet. Derfor bør du ikke tabe dig under din sygdom. Så kommer du bedst muligt igennem sygdoms- og behandlingsforløbet og forebygger alvorlige komplikationer som infektioner og følgesygdomme.

Myte: Jeg skal spise sundt og meget gerne grønt, når jeg er syg.

Fakta: Kræftsygdommen og den kirurgiske eller medicinske behandling tærer på kroppen. Du skal derfor vende kostpyramiden på hovedet, når du er syg, så du spiser meget protein og får rigeligt med energi f.eks. fra fedt og kulhydrat. Grøntsager og frugt er stadig sunde, men indeholder ikke så meget energi, og du kan derfor få svært ved at spise tilstrækkeligt. Tænk derfor mere på at spise noget, som du har let ved at spise og synes er lækkert.

Myte: Når du nærer kroppen, så nærer du også kræftsvulsten. Derfor må du ikke spise sukker, for det lever kræftceller af.

Fakta: Kræftceller omsætter ofte rigtig meget energi. Kræftcellerne vil derfor skaffe energi fra kroppen uafhængigt af, hvad og hvor meget du spiser. Hvis du ikke tilfører kroppen energi via kosten, så vil kræftcellerne tære på kroppens energidepoter, herunder muskelvævet. Det er vigtigt at huske, at de raske celler også har brug for næring, derfor er det vigtigt at spise nok - dette gælder også for sukker.
kostpyramide